Hijrah Nadi Hijrah Menjadi

Bismillahirrahmanirrahim.

Salam maal hijrah, salam tahun baru masihi. Saat ruang baru menjengah, masing-masing yang bernyawa pasti memasang niat untuk hijrah. Tidak kisahlah apapun istilahnya, azam, impian, cita, atau apa sahaja, pasti tersemat rasa mahu berhemat dalam melaksana. Anggaplah ia ritual atau ikut-ikutan, terpulang, namun segala kepastian atas setiap kebenaran yang tersemat di hati itu tetap ALLAH jua berhak mengadili. Dan sekali mahu, pastikan ia menjadi.

Muslimah yang merupakan salah satu nadi pembangunan manusia juga pasti tidak ketinggalan memasang azam dan cita. Spesifiknya nisa’. Mahu seiring dengan rijal, namun tetap dengan fitrah dan cara kita sendiri. Sebagai nadi pembangunan umat manusia, harus denyutan itu gagah walau pelbagai virus dan penyakit dunia melewati. Ah, itukan sebenarnya penyebab nadi berdenyut, selagi dunia bernyawa.


Harta Dunia

SubhanALLAH, lahirnya muslimah itu atas hemahnya pencipta memahami keperluan kehidupan manusia. Bila berkata bab harta, pasti membawa dua maksud biasa, harta yang berharga atau harta yang bisa mengundang fitnah.

Dari Abdullah bin Amr bahawa Rasulullah saw bersabda;

‘Dunia itu adalah harta benda, dan sebaik-baik harta benda iailah wanita
solehah’

Dan

‘Wanita itu mampu menjadi fitnah kepada dunia’

Lalu bahagian harta mana kita mahu menjadi? Yang punya manfaat buat pembangunan umat dan penyumbang medan jihad. Ataupun mahu menjadi racun kepada dunia, menyeret masuk kelembah kehinaan kepada makhluk lainnya?


Nisa’ sebagai nadi masyarakat

Menjilid sekali lagi kepada tujuan asal penubuhan nisa’ sebagai suatu organisasi yang berperanan sebagai nadi masyarakat. Itu bukan suatu impian serendah pohon kelapa, namun seakan mimpi mahu menjejak awan. Namun, menyedari hakikat bahawa setiap manusia itu lahirnya berperanan sebagai khalifah, sedar diri bahawa harus menyertai medan dakwah ini.

Tidak terhad kepada sesama muslim, sasaran di luaskan kepada semua yang terlahir berjantina kan hawa tanpa mengira agama. Tujuan bukan meraih sokongan manusia, namun jauh di sudut jiwa, mahu meraih redha ILAHI. Mardhatillah!

Tangan yang sama menghayun buaian ini lah berdenyutnya nadi perjuangan, mengalirnya cecair keinginan, untuk melihat seantero tubuh masyarakat bergerak selari sehingga mereaksi suatu gerakan ibadat kepada sang pencipta yang satu, ALLAHu rabbi.

Bukan tujuan mengagungkan jantina kita, jauh sekali mahu mempertaruh kesaksamaan kebolehan dengan lelaki. Namun, melaksanakan peranan ini selari dengan kehendak ALLAH swt seperti yang tersebut di dalam kalamNYA;

Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana
At-Taubah: 71



Luar biasa yang menjadi

Dunia kini sudah memperlihat kebersamaan wanita dengan lelaki dalam semua perkara. Samada dari segi ilmu, perjuangan, malah perihal imam turut menjadi ‘sama’. Memang luar biasa, namun menjadi terlalu rumit untuk di fahami. Jika mengikut landas Islami, itu luar biasa yang kurang menjadi. Mana mungkin mengimami lelaki yang sudah baligh sedang ALLAH swt sendiri sudah menetapi sebaliknya. Lelaki yang perlu menjadi imam kepada wanita.

Malulah diri bergelar wanita muslimah jika tidak memahami erti sebenar kesaksamaan wanita dan lelaki. Kelihatan bodoh lagaknya jika merasa lemah kepada hak dan kedudukan, dan merasa terhina dengan darjat kerana perbezaan jantina. Fahamilah bahawa sesungguhnya tidak pernah sekali ALLAH swt memaksudkan perbezaan lelaki dan wanita dari segi kekuatan dan kelemahan, hak mahupun peranan. Apa yang di pandang-Nya adalah amal dan iman, seperti dalam firmanNya;

Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.



Lalu jadilah wanita yang luar biasa yang menjadi. Menjadi beriman kepada ALLAH, beramal soleh dalam ibadah khusus, kehormatan diri, taat kepada suami (bagi yang berumah tangga) dan kepada ibu bapa (bagi yang belum).

Wanita hari ini terlalu menginginkan hak kesaksamaan dengan lelaki, menjadi imam untuk lelaki dan pelbagai kerenah yang di luar kehendak islami. Namun kadangkala fitrah sendiri tidak teraplikasi, di pandang rendah sendiri. Fahamilah wanita, medan perjuangan kita sebenarnya sama dengan lelaki. Cuma yang berbeza adalah jalan dan cara. Kembalilah kepada fitrah, biar kita berjaya mengungguli fitrah muslimah itu sendiri, lalu kita teruskan dengan seiring dengan muslimin di dalam jihad atau dakwah namun cara dan identiti kita sendiri, dan itulah sebenarnya jalan dahwah mardhatillah kita. Lelaki mengikut cara lelaki, wanita dengan kewanitaannya, islam itu adil. Cuma kita sendiri perlu untuk memahami fungsi kejadian masing-masing.

Wallahua’lam

Salam berjuang wahai nadi masyarakat sekalian. Salam istiqamah dan tsabat untuk semua.


Oleh: UNIT 3N (Nisa’, News and Network)

0 Comments:

Post a Comment