Manhaj Usrah Remaja

Perancangan yang rapi dan teliti rupanya agak perlu bagi melaksanakan sesuatu usrah terutama sekali buat remaja. Kaedah Teens Circle/Usrah Remaja yang berkesan akan melahirkan satu transformasi yang dapat mengubah corak pemikiran dan akhlak remaja.

1 Januari (Khamis) lalu, kami wakil nisa’ Gombak, berkesempatan menghadiri Pelancaran Manhaj Usrah Remaja di Paya Jaras, Sungai Buloh. Sebahagian daripada agenda sambutan tahun baru kami, ia berjaya memcakna satu pemikiran baru mengenai kaedah yang lebih praktikal dan inovatif dalam menggerakkan usrah remaja yang mantap. Memang ada kebenarannya, kadangkala usrah yang dilaksanakan kurang terlihat keberkesanannya apatah lagi hanya suasana suram membelenggu ruang saat team circle dilakukan. Program anjuran bersama Lajnah Tarbiyah Pas Selangor dan Nisa' Selangor ini memberi ruang seluasnya kepada setiap peserta (naqibah) untuk mengenalpasti alternatif terbaik dan berjaya mengembangkan idea dalam melaksanakan satu usrah yang berkesan terutama sekali kepada remaja.


Buku merupakan medium utama dalam penyampaian usrah tentunya. Namun dalam melatari warna suasana sesuatu usrah, kepelbagaian kaedah dan sumber perlu di fikirkan dan di usahakan, walaupun mungkin kelihatan pelik tetapi jika ia mampu memberi kesan maka tidak mengapa. Alat atau medium pengantara merupakan salah satu alternatif yang membantu memudahkan proses penyampaian berkesan. Perlu diingat bahawa kebanyakkan remaja yang mengikuti usrah ini adalah dalam lingkungan umur yang masih muda, jadi kaedah yang lebih menarik dan ceria perlu disediakan bukan sahaja untuk memastikan keberkesanan penyampaian naqib dan naqibah, tetapi juga penting dalam menarik ahli untuk sama menyumbang suara dan membentuk suatu wacana minda yang mampu mengubah corak hidup dan pemikiran mereka.



"Jika mak usrah sendiri menghadapi masalah dalam penyampaian dari segi ilmu pengetahuan dan public speaking, sudah pasti usrah itu tidak akan menjadi"




Ucap Ustazah Teh, penyusun buku Usrah Remaja. Itulah antara intipati penting kami kira yang disampaikan oleh beliau.



Para naqib dan naqibah perlu memainkan peranan yang penting dalam menjayakan Teen Circle ini. Mereka ini perlu s entiasa bersiap siaga dari pelbagai segi sebelum usrah diadakan. Banyak kes yang terjadi dimana ramai di kalangan naqib ataupun naqibah menghadapi masalah di dalam menjawab persoalan yang dilontarkan oleh adik -adik usrah mereka (remaja), dan ini jelas disebabkan mereka tidak bersedia seawalnya, malahan ada yang menganggap mudah usrah itu sendiri.

Antara idea yang menar ik diutarakan oleh seorang peserta dari Sepang mengenai kaedah deria, sixth sense. Kaedah sixth sense ini merupakan satu method yang semkin di lupakan namun mampu menjadi penggerak kepada penghasilan suatu teen circle yang berkesan dan mendapatkan interaksi yang bagus di kalangan warga usrah.

InshAllah kami yang mendengar pasti mencuba keadah ini pada usrah yang akan datang. Dan juga buat semua naqib/ naqibah. Inilah bisikan-bisikan semangat yang keluar dari mulut kami. InsyaAllah










Nisa' Gombak di Pelancaran Manhaj Usrah Remaja





Rujukan lanjut (sila klik ya! Syukran):

>> Teens Circle
>> Nisa’ Persekutuan
>> Artikel Asal di sini

Dan kepada sesiapa yang ingin menyertai usrah remaja ini terbuka dari umur 12 - 21 tahun, boleh sahaja menghubungi mana-mana Nisa' di kawasan masing-masing.




Oleh: UNIT 3N (Nisa’, News and Network)

0 Comments:

Post a Comment