KLINIK SOLAT REMAJA


OBJEKTIF:

1. Menanam roh solat dan pengaruhnya dalam kehidupan harian

2. Mempertingkat kualiti solat dengan tema 'Solat Mencegah Kemungkaran'

3. Melahirkan insan rabbani yang terpimpin dirinya kesan daripada kesempurnaan solat



AKTIVITI

Solat Treking

Jom Solat Yop!

Kami Suka Solat!

Urus Solat, Urus Diri

Teen Circle

Qiamullail


Untuk PENDAFTARAN:

Terbuka kepada 100 pelajar berumur 10-15 tahun

Sila hubungi Hidayah 013 7473532 atau

boleh meninggalkan pesan di blog ini.

Borang pendaftaran untuk KLINIK SOLAT REMAJA boleh diperolehi melalui laman blog ini dengan menmuat turun borang tersebut di ruangan Muat Turun bahan (terdapat di layar kanan blog ini)

Sila bawa borang beserta bayaran RM 10 semasa hari pendaftaran program. Maklumkan terlebih dahulu ke nombor talifon bimbit berkenaan untuk penyertaan

Gendang gendut tali kecapi, kenyang perut suka hati.

Namun, apa yang berlaku semalam bukanlah suatu yang hanya mengenyangkan perut kita, tetapi menjadikan hati kita yang semakin kenyang.

Gendang gendut Nisa’ Gombak berbunyi lagi dengan irama yang sama.

Wahai Nisa’-nisa’ku sekalian, ayuh..kita bertempur!. Berusrahlah membina hati-hati kalian. Suasana kita cukup selesa disini, kita di Malaysia, bukan di Palestina. Usrah kita dihidangi air ais dan coklat lemak manis, semanis keamanan yang kita kecapi. Barangkali kalian tidak memikirkan usrah di Palestina, yang dihidang dengan bara peluru dan air darah.

Itulah beza usrah kita dan usrah Palestina.

Aktiviti usrah kita modul ‘hingusan’, melazati kenikmatan makanan sambil bergelak ketawa riang. Sedangkan remaja dan anak kecil Palestin sudah berani melempar batu ke arah Yahudi Laknatullah. Mereka beraktiviti usrah dengan semangat jihad, sekuat itulah lontaran batu mereka. Apa yang kita lontarkan? Oh, gelak ketawa.

Itulah beza usrah kita dan usrah Palestina.

Kita bergendang-gendut, mereka bergendang-duka.

Sekalipun kita tidak semampu Nisa’ di Palestina menentang haiwan Israel itu, jangan khuatir Nisa’ ku sekalian. Masih terdapat ‘Israel-Israel kecil’ di sekeliling kita untuk di’bunuh’!

Mereka berjiwa besar, membunuh Israel besar. Kita masih berjiwa kecil, bunuhlah ‘Israel kecil’.

Ya, Boikot!.

Oleh: UNIT 3N (Nisa’, News and Network)


Salam pertemuan kita sekali lagi di dalam ruangan blog ini.

Isu kepedihan palestin pada hari ini semakin di rasai. Kenapa Israel bertindak sebegini? kenapa adanya negara-negara Islam turut menyokong tindakan Israel? kenapa mereka masih sibuk memikirkan tentang kerjasama serta hubungan dengan negara sekutu Israel? kenapa? dan kenapa... Terlalu banyak persoalan, dan inilah antara soalan-soalan yang kami terima sejak kebelakangan ini, semua tentang Palestin, Israel dan sekutunya, tidak kurang juga memikirkan tentang Ekonomi Dunia, apa yang bakal berlaku? apakah impaknya juga akan dirasai oleh negara kita Malaysia? Pasti anda sendiri tahu jawapannya...

Di sini bukan untuk kami menjawab soalan-soalan demikian. Tetapi ingin berkongsi kepada semua tentang kekejaman Israel dan sekutunya dan apa pula tindakan kita bagi 'menghalang' dan 'memushankan' Israel?

Hari ini, bedilan demi bedilan bom dilontarkan sewenang-wenangnya ke Palestin, seolah-olah tiada insan bernyawa yang berada di sana (bumi Palestin). Kononnya, mahu memusnahkan senjata yang di sembunyikan di Ghazza. Kenapa senjata yang ingin di musnahkan tetapi insan yang tidak bersalah turut menjadi mangsa. Semakin hari, ramai wanita dan kanak-kanak mati terbunuh akibat serangan yang tidak berperikemanusiaan. Benarkah "terbunuh"? atau sememangnya mereka telah "di bunuh" oleh kekejaman Israel Laknatullah!


"Wahai para wanita... sungguh kalian adalah Ratu dalam Islam! Darah-darah siap ditumpahkan demi kalian. Orang-orang yang terbunuh untuk melindungi kalian tergolong mati syahid. Dan nyawa-nyawa menjadi luhur demi membelamu..."


HAMAS telah bernekad untuk berjuang hingga ketitisan darah terakhir demi mempertahankan agama serta saudara mereka. Tetapi Presiden Palestin sendiri langsung tiada reaksi apa-apa.

Malaysia adalah antara negara islam yang tidak menjalankan hubungan perdagangan dengan Israel. Benarkah begitu? dari sudut Dasar Ekonomi Negara, memang benar. Tetapi, tidakkah kita sedar atau sudah lama sedar (tidak ambil peduli), barangan Israel ada di negara kita pada hari ini? inilah 'kebijaksanaan' Israel dalam memperluaskan lagi pengaruh ekonominya, yang telah lama 'menghantui' atau bahasa kasarnya 'memperbodohkan' kita, tanpa kita sedari. Dengan itu, kami menyeru pada semua sidang pembaca, Hancurkan Ekonomi Israel!! Hancurkan Mereka!! Jangan sesekali mengguna,membeli atau apa sahaja istilah yang berkaitan dalam memiliki barangan mereka, Jauhkan! Boikot barangan Israel!!

Teringat pada petikan kata-kata penulis buku Jejak-Jejak Ekonomi Syariah oleh M.Luthfi Hamidi.

"Ancaman yang paling merbahaya dengan perkembangannya ekonomi syariah adalah bila di kaitkan dengan fanatisme agama. Mereka tidak suka bukan kerana sistemnya, melainkan semata-mata tidak ingin umat islam bangkit dari keterbelakangan ekonomi"


Lihat sahaja dalam Al-quran sendiri, Allah menceritakan kepada kita tentang kejahatan dan kedegilan orang-orang Israel (yahudi). Dari bermulanya dengan surah al-Baqarah ada sahaja ayat peringatan yang di mulai dengan 'ya bani israel...' . Sungguh, Israel memang Kejam! kejam! dan kejam!

Wahai seluruh umat islam di tanah air Malaysia dan di mana sahaja. Bangkitlah...dan bantulah saudara kita di Palestin. Benar, kita tiada 'kuasa' untuk menghentikan serangan Israel. Tapi kita ada Allah dan Doa sebagai 'senjata' utama kita. Lakukan Solat Hajat (rakaat kedua Qunut Nazilah), baca Surah Yasin/ al-Mulk/ at-Taubah/ al-Anfal. Khas memohon kemenangan bagi Mujahidin, kesabaran umat Islam dan kehancuran Israel serta golongan murtaddin dan munafiqin yang bersama mereka.

Ya Allah

Engkau hancurkanlah Israel!!

Kau kucar-kacirkanlah pertahanan tentera mereka,

Kau pecah belahkanlah kekuatan mereka,

Dan Kau limpahkanlah bala pada negara mereka!!

Ya Allah,

Engkau hantarkanlah Burung Ababil ke atas Israel!!

Dan hancurkan mereka,

seperti mana tentera bergajah hancur,

Kau hantarlah angin putting beliung,

seperti mana Kau binasakan Kaum Ad,

Kau hantarlah halilintar,

seperti mana Kaum Thamud tersungkur,

Kau terbalikkanlah bumi Israel,

seperti mana Kaum Luth tenggelam dalam kebinasaan!!

Ya Allah,

Engau berilah kekuatan pada Rakyat Palestin,

Kau teguhkanlah iman mereka,

Kau bantulah mereka mempertahankan negara mereka,

Kau dengarlah tangisan mereka yang menderita itu,

Ya Allah,

Bantulah Palestin,

Bantulah Palestin,

Bantulah Umat Islam.



" jika kamu menderita kesakitan, maka sesungguhnya mereka pun menderita kesakitan (pula), sebagaimana kamu menderitanya, sedang kamu mengharap dari Allah apa yang mereka tidak harapkan"
(An-Nisa':104)

"sungguh Allah tidak akan menzalimi seseorang walaupun sebesar zarah, dan jika ada kebajikan (sekecil zarah) nescaya Allah akan melipat gandakan dan memberikan pahala yang besar dari sisi-Nya"
(An-Nisa':40)

..:: terkedu seketika. apabila diberitakan oleh seorang sahabat di negara timur tengah, mereka melihat sendiri secara LIVE (kaca televisyen) Serangan Israel terhadap Ghazza, tapi tidak mampu berbuat apa-apa. Ya Allah, terasa ingin mengalir air mata.. PALESTINA in our heart...::



Oleh: Unit UKK (
Khidmat & Kaunseling)

NISA' PILLOW TALK



Nisa’ Gombak mengukir senyuman dan keceriaan buat kali kedua. Setelah Forum Berpaut di Dahan Cinta (BDDC) berlangsung pada November yang lalu, Nisa’ Gombak sekali lagi meraikan kejayaan untuk program Nisa’ Pillow Talk baru-baru ini. Program berlatarbelakangkan pembinaan kumpulan (team building) telah diadakan pada 20 dan 21 Disember bertempat di PASTI Pusat, Gombak dengan 20 penyertaan Ahli Jawatankuasa Nisa’ Gombak.

Objektif team building kali ini lebih tertumpu kepada pembinaan ukhuwwah antara penggerak Nisa’ Gombak. Modul dan aktivitinya berfokus kepada pembentukan jatidiri bagi melahirkan Nisa’ yang bergerak kerja dalam ruang persefahaman dan toleransi antara satu sama lain. Kesedaran terhadap hal ini mendorong Nisa’ Gombak menggunakan pendekatan ‘friendly’ sebagai tema bagi setiap aktiviti yang dijalankan.

Antara aktiviti Nisa’ Pillow Talk ialah ‘taaruf trademark’, tarian ‘khoci choki’, ‘katak lompat’, ‘straw dan gelang getah’, ‘telur tak pecah’ dan beberapa aktiviti sampingan yang lain. Para peserta yang pada asalnya malu dan segan-segan silu menjadi semakin mesra. Pendekatan program kali ini berjaya mencapai objektif ‘ice breaking’ yang bertujuan membuang perasaan malu dan rendah diri seterusnya membentuk hubungan komunikasi yang berkesan.



Sudah tentunya modul ‘Nisa Pillow Talk’ yang berlangsung pada 10.00 malam hingga 4 pagi keesokan harinya adalah yang paling istimewa. Modul ini membuka ruang interaksi yang jujur antara semua peserta sebagai proses perkenalan antara satu sama lain. Setiap peserta diminta menceritakan perihal diri masing-masing dan peserta lainnya bebas bertanya. Walaupun modul ini seperti kerap kali dijalankan sebelum ini, namun yang agak berbeza ialah peserta diminta membawa bantal bersama-sama. Kerana itulah program ini diberi nama ‘Nisa’ Pillow Talk’ dengan konsep santai dan bebas.



Berpegang kepada prinsip kesatuan ukhuwwah membentuk kesatuan jemaah, Nisa’ Gombak memandang optimis untuk mengikat kemesraan antara jawatankuasa penggerak sebagai langkah awal sebelum memulakan sebarang program pada 2009 nanti. Selaku Ketua Nisa’ Gombak, Arfifah menyatakan harapannya semasa beliau membentangkan pelan perancangan 2009, agar semua jawatankuasa memberikan komitmen yang tidak berbelah bagi.



Kesempatan bertemu pada kali ini digunakan oleh Ahli Jawatankuasa Nisa’ Gombak untuk merancang gerak kerja bagi tahun 2009. Unit-unit kecil Nisa’ Gombak iaitu Unit Nisa’ News and Networking (3N), Unit Khidmat dan Kaunseling (UKK), Unit Kerjaya (UK) dan Unit Pembangunan Insan (UPI) telah merangka beberapa program yang selari dengan misi dan visi Nisa’ Persekutuan. Kejayaan program sepanjang tahun 2008 telah menjadi pendorong kepada Nisa’ Gombak untuk membangunkan organisasi ini pada tahun-tahun yang berikutnya.

Nisa’ Gombak mengalu-alukan kepada yang berminat untuk menyertai program-program mereka sepanjang tahun 2009 nanti. Sebarang maklumat program boleh diakses di laman blog Nisa’ Gombak iaitu www.nisagombak.blogspot.com.


Oleh: UNIT 3N (Nisa’, News and Network)

Manhaj Usrah Remaja

Perancangan yang rapi dan teliti rupanya agak perlu bagi melaksanakan sesuatu usrah terutama sekali buat remaja. Kaedah Teens Circle/Usrah Remaja yang berkesan akan melahirkan satu transformasi yang dapat mengubah corak pemikiran dan akhlak remaja.

1 Januari (Khamis) lalu, kami wakil nisa’ Gombak, berkesempatan menghadiri Pelancaran Manhaj Usrah Remaja di Paya Jaras, Sungai Buloh. Sebahagian daripada agenda sambutan tahun baru kami, ia berjaya memcakna satu pemikiran baru mengenai kaedah yang lebih praktikal dan inovatif dalam menggerakkan usrah remaja yang mantap. Memang ada kebenarannya, kadangkala usrah yang dilaksanakan kurang terlihat keberkesanannya apatah lagi hanya suasana suram membelenggu ruang saat team circle dilakukan. Program anjuran bersama Lajnah Tarbiyah Pas Selangor dan Nisa' Selangor ini memberi ruang seluasnya kepada setiap peserta (naqibah) untuk mengenalpasti alternatif terbaik dan berjaya mengembangkan idea dalam melaksanakan satu usrah yang berkesan terutama sekali kepada remaja.


Buku merupakan medium utama dalam penyampaian usrah tentunya. Namun dalam melatari warna suasana sesuatu usrah, kepelbagaian kaedah dan sumber perlu di fikirkan dan di usahakan, walaupun mungkin kelihatan pelik tetapi jika ia mampu memberi kesan maka tidak mengapa. Alat atau medium pengantara merupakan salah satu alternatif yang membantu memudahkan proses penyampaian berkesan. Perlu diingat bahawa kebanyakkan remaja yang mengikuti usrah ini adalah dalam lingkungan umur yang masih muda, jadi kaedah yang lebih menarik dan ceria perlu disediakan bukan sahaja untuk memastikan keberkesanan penyampaian naqib dan naqibah, tetapi juga penting dalam menarik ahli untuk sama menyumbang suara dan membentuk suatu wacana minda yang mampu mengubah corak hidup dan pemikiran mereka.



"Jika mak usrah sendiri menghadapi masalah dalam penyampaian dari segi ilmu pengetahuan dan public speaking, sudah pasti usrah itu tidak akan menjadi"




Ucap Ustazah Teh, penyusun buku Usrah Remaja. Itulah antara intipati penting kami kira yang disampaikan oleh beliau.



Para naqib dan naqibah perlu memainkan peranan yang penting dalam menjayakan Teen Circle ini. Mereka ini perlu s entiasa bersiap siaga dari pelbagai segi sebelum usrah diadakan. Banyak kes yang terjadi dimana ramai di kalangan naqib ataupun naqibah menghadapi masalah di dalam menjawab persoalan yang dilontarkan oleh adik -adik usrah mereka (remaja), dan ini jelas disebabkan mereka tidak bersedia seawalnya, malahan ada yang menganggap mudah usrah itu sendiri.

Antara idea yang menar ik diutarakan oleh seorang peserta dari Sepang mengenai kaedah deria, sixth sense. Kaedah sixth sense ini merupakan satu method yang semkin di lupakan namun mampu menjadi penggerak kepada penghasilan suatu teen circle yang berkesan dan mendapatkan interaksi yang bagus di kalangan warga usrah.

InshAllah kami yang mendengar pasti mencuba keadah ini pada usrah yang akan datang. Dan juga buat semua naqib/ naqibah. Inilah bisikan-bisikan semangat yang keluar dari mulut kami. InsyaAllah










Nisa' Gombak di Pelancaran Manhaj Usrah Remaja





Rujukan lanjut (sila klik ya! Syukran):

>> Teens Circle
>> Nisa’ Persekutuan
>> Artikel Asal di sini

Dan kepada sesiapa yang ingin menyertai usrah remaja ini terbuka dari umur 12 - 21 tahun, boleh sahaja menghubungi mana-mana Nisa' di kawasan masing-masing.




Oleh: UNIT 3N (Nisa’, News and Network)

Hijrah Nadi Hijrah Menjadi

Bismillahirrahmanirrahim.

Salam maal hijrah, salam tahun baru masihi. Saat ruang baru menjengah, masing-masing yang bernyawa pasti memasang niat untuk hijrah. Tidak kisahlah apapun istilahnya, azam, impian, cita, atau apa sahaja, pasti tersemat rasa mahu berhemat dalam melaksana. Anggaplah ia ritual atau ikut-ikutan, terpulang, namun segala kepastian atas setiap kebenaran yang tersemat di hati itu tetap ALLAH jua berhak mengadili. Dan sekali mahu, pastikan ia menjadi.

Muslimah yang merupakan salah satu nadi pembangunan manusia juga pasti tidak ketinggalan memasang azam dan cita. Spesifiknya nisa’. Mahu seiring dengan rijal, namun tetap dengan fitrah dan cara kita sendiri. Sebagai nadi pembangunan umat manusia, harus denyutan itu gagah walau pelbagai virus dan penyakit dunia melewati. Ah, itukan sebenarnya penyebab nadi berdenyut, selagi dunia bernyawa.


Harta Dunia

SubhanALLAH, lahirnya muslimah itu atas hemahnya pencipta memahami keperluan kehidupan manusia. Bila berkata bab harta, pasti membawa dua maksud biasa, harta yang berharga atau harta yang bisa mengundang fitnah.

Dari Abdullah bin Amr bahawa Rasulullah saw bersabda;

‘Dunia itu adalah harta benda, dan sebaik-baik harta benda iailah wanita
solehah’

Dan

‘Wanita itu mampu menjadi fitnah kepada dunia’

Lalu bahagian harta mana kita mahu menjadi? Yang punya manfaat buat pembangunan umat dan penyumbang medan jihad. Ataupun mahu menjadi racun kepada dunia, menyeret masuk kelembah kehinaan kepada makhluk lainnya?


Nisa’ sebagai nadi masyarakat

Menjilid sekali lagi kepada tujuan asal penubuhan nisa’ sebagai suatu organisasi yang berperanan sebagai nadi masyarakat. Itu bukan suatu impian serendah pohon kelapa, namun seakan mimpi mahu menjejak awan. Namun, menyedari hakikat bahawa setiap manusia itu lahirnya berperanan sebagai khalifah, sedar diri bahawa harus menyertai medan dakwah ini.

Tidak terhad kepada sesama muslim, sasaran di luaskan kepada semua yang terlahir berjantina kan hawa tanpa mengira agama. Tujuan bukan meraih sokongan manusia, namun jauh di sudut jiwa, mahu meraih redha ILAHI. Mardhatillah!

Tangan yang sama menghayun buaian ini lah berdenyutnya nadi perjuangan, mengalirnya cecair keinginan, untuk melihat seantero tubuh masyarakat bergerak selari sehingga mereaksi suatu gerakan ibadat kepada sang pencipta yang satu, ALLAHu rabbi.

Bukan tujuan mengagungkan jantina kita, jauh sekali mahu mempertaruh kesaksamaan kebolehan dengan lelaki. Namun, melaksanakan peranan ini selari dengan kehendak ALLAH swt seperti yang tersebut di dalam kalamNYA;

Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana
At-Taubah: 71



Luar biasa yang menjadi

Dunia kini sudah memperlihat kebersamaan wanita dengan lelaki dalam semua perkara. Samada dari segi ilmu, perjuangan, malah perihal imam turut menjadi ‘sama’. Memang luar biasa, namun menjadi terlalu rumit untuk di fahami. Jika mengikut landas Islami, itu luar biasa yang kurang menjadi. Mana mungkin mengimami lelaki yang sudah baligh sedang ALLAH swt sendiri sudah menetapi sebaliknya. Lelaki yang perlu menjadi imam kepada wanita.

Malulah diri bergelar wanita muslimah jika tidak memahami erti sebenar kesaksamaan wanita dan lelaki. Kelihatan bodoh lagaknya jika merasa lemah kepada hak dan kedudukan, dan merasa terhina dengan darjat kerana perbezaan jantina. Fahamilah bahawa sesungguhnya tidak pernah sekali ALLAH swt memaksudkan perbezaan lelaki dan wanita dari segi kekuatan dan kelemahan, hak mahupun peranan. Apa yang di pandang-Nya adalah amal dan iman, seperti dalam firmanNya;

Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.



Lalu jadilah wanita yang luar biasa yang menjadi. Menjadi beriman kepada ALLAH, beramal soleh dalam ibadah khusus, kehormatan diri, taat kepada suami (bagi yang berumah tangga) dan kepada ibu bapa (bagi yang belum).

Wanita hari ini terlalu menginginkan hak kesaksamaan dengan lelaki, menjadi imam untuk lelaki dan pelbagai kerenah yang di luar kehendak islami. Namun kadangkala fitrah sendiri tidak teraplikasi, di pandang rendah sendiri. Fahamilah wanita, medan perjuangan kita sebenarnya sama dengan lelaki. Cuma yang berbeza adalah jalan dan cara. Kembalilah kepada fitrah, biar kita berjaya mengungguli fitrah muslimah itu sendiri, lalu kita teruskan dengan seiring dengan muslimin di dalam jihad atau dakwah namun cara dan identiti kita sendiri, dan itulah sebenarnya jalan dahwah mardhatillah kita. Lelaki mengikut cara lelaki, wanita dengan kewanitaannya, islam itu adil. Cuma kita sendiri perlu untuk memahami fungsi kejadian masing-masing.

Wallahua’lam

Salam berjuang wahai nadi masyarakat sekalian. Salam istiqamah dan tsabat untuk semua.


Oleh: UNIT 3N (Nisa’, News and Network)

;;